Perusopetuksen opetussuunnitelman (2014) perusteissa yrittäjyyskasvatus sisältyy otsikon
"Tavoitteena laaja-alainen osaaminen" alle. Sen mukaan koulutyö järjestetään
niin, että oppilaat voivat kartuttaa työelämätuntemustaan, oppia yrittäjämäistä
toimintatapaa ja oivaltaa koulussa ja vapaa-ajalla hankitun osaamisen
merkityksen oman työuran kannalta. Yrittäjyys on koko koulutyön läpäisevä
periaate, kuten oppimaan oppiminen, monilukutaito tai kulttuurinen osaaminen, ei oma oppiaine. Opetussuunnitelmien teemana ja tavoitteena tulee olla osallistuva, aktiivinen kansalaisuus ja yrittäjyys - näin sanotaan OPM:n julkaisussa Yrittäjyyskasvatuksen suuntaviivat (2009).
Perusopetuksessa yrittäjyyskasvatuksen painopiste on asenteellisissa valmiuksissa,
yrittäjämäisten ominaisuuksien ja toimintatapojen kehittämisessä sekä
yrittäjyyden ymmärtämisessä yhteiskunnan toimivuuden näkökulmasta. Siinä tulee hyödyntää kodin
ja koulun yhteistyön kautta aukeavien mahdollisuuksien lisäksi myös koulun
kerhotoimintaa sekä aamu- ja iltapäivätoimintaa, joiden toimintatavat
soveltuvat hyvin ajattelu- ja ongelmanratkaisutaitojen sekä yrittäjämäisten
valmiuksien kehittämiseen.
- Oppilaille tulee antaa mahdollisuus vastuun kantoon kouluyhteisössä ja omassa lähipiirissään, kannustaa heitä oma-aloitteisuuteen, ongelmanratkaisuun ja mielipiteenmuodostukseen yhteisistä asioista.
- Oppilaiden tulee oppia tuntemaan työelämää ja yritystoimintaa, saada perustietoja kouluyhteisön, julkisen sektorin, elinkeinoelämän ja järjestöjen toiminnasta ja työnjaosta sekä perustietoja yrittäjyydestä ammattina
Koulun, yritysten ja yhteisöjen välisessä yhteistoiminnassa
käytettävät toimintatavat ovat esim: opintovierailut, yritysten
edustajien ja yrittäjien vierailut kouluissa, yhteiset tilaisuudet, tapahtumat,
projektit, kummiluokkatoiminta.
Työelämään tutustumisjaksoja tulee rakentaa tavoitteisesti
siten, että oppilailla on jaksolle mennessään suunniteltu ennakkotehtävä ja
hyvät valmiudet havainnoida käytännön työelämää sekä jakson päätyttyä vastuu
raportoida jaksosta muille oppilaille aitoon kokemustenvaihtoon perustuen.
Yleissivistävä koulutus ja yrittäjyys. Kuvan lähde |
Projekteissa oppilaat voivat oppia suunnittelemaan työprosesseja, asettamaan hypoteeseja, kokeilemaan vaihtoehtoja ja tekemään johtopäätöksiä. He harjoittelevat työhön tarvittavan ajan arviointia ja muita työn edellytyksiä sekä uusia ratkaisujen löytämistä olosuhteiden muuttuessa. Samalla on tilaisuus oppia ennakoimaan työskentelyn mahdollisia vaikeuksia ja kohtaamaan myös epäonnistumisia ja pettymyksiä. Oppilaita kannustetaan sisukkuuteen työn loppuunsaattamisessa sekä työn ja sen tulosten arvostamiseen. Oppilaita rohkaistaan suhtautumaan uusiin mahdollisuuksiin avoimesti ja toimimaan muutostilanteissa joustavasti ja luovasti.
Perusasteen opettajalle yritäjyyskasvatukseen on tarjolla tukea runsaasti, esim:
Materiaaleja, julkaisuja: Mistä
alkaisin –käsikirja, Yritäjyyskasvatuksen mittaristo, Yrittäjyyskasvatuksen
tutkimusseura, Yrittäjyyskasvatuksen uutiset, Scoop.it jne löytyvät Edu.fi
-sivustolta
Yksityistä palveluntarjontaa: Yrittävä
oppilaitos –sivusto ja koulutukset
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.