tiistai 13. joulukuuta 2016

TOIMINTAYMPÄRISTÖ-OSAAMISTA: YRITTÄJYYSKASVATUSTA PERUSASTEELLA




Perusopetuksen opetussuunnitelman (2014) perusteissa yrittäjyyskasvatus sisältyy otsikon "Tavoitteena laaja-alainen osaaminen" alle. Sen mukaan koulutyö järjestetään niin, että oppilaat voivat kartuttaa työelämätuntemustaan, oppia yrittäjämäistä toimintatapaa ja oivaltaa koulussa ja vapaa-ajalla hankitun osaamisen merkityksen oman työuran kannalta. Yrittäjyys on koko koulutyön läpäisevä periaate, kuten oppimaan oppiminen, monilukutaito  tai kulttuurinen osaaminen, ei oma oppiaine. Opetussuunnitelmien teemana ja tavoitteena tulee olla osallistuva, aktiivinen kansalaisuus ja yrittäjyys - näin sanotaan OPM:n julkaisussa Yrittäjyyskasvatuksen suuntaviivat (2009). 

Perusopetuksessa yrittäjyyskasvatuksen painopiste on asenteellisissa valmiuksissa, yrittäjämäisten ominaisuuksien ja toimintatapojen kehittämisessä sekä yrittäjyyden ymmärtämisessä yhteiskunnan toimivuuden näkökulmasta. Siinä tulee hyödyntää kodin ja koulun yhteistyön kautta aukeavien mahdollisuuksien lisäksi myös koulun kerhotoimintaa sekä aamu- ja iltapäivätoimintaa, joiden toimintatavat soveltuvat hyvin ajattelu- ja ongelmanratkaisutaitojen sekä yrittäjämäisten valmiuksien kehittämiseen.
  • Oppilaille tulee antaa mahdollisuus vastuun kantoon kouluyhteisössä ja omassa lähipiirissään, kannustaa heitä oma-aloitteisuuteen, ongelmanratkaisuun ja mielipiteenmuodostukseen yhteisistä asioista.
  • Oppilaiden tulee oppia tuntemaan työelämää ja yritystoimintaa, saada perustietoja kouluyhteisön, julkisen sektorin, elinkeinoelämän ja järjestöjen toiminnasta ja työnjaosta sekä perustietoja yrittäjyydestä ammattina
Koulun, yritysten ja yhteisöjen välisessä yhteistoiminnassa käytettävät toimintatavat ovat esim: opintovierailut, yritysten edustajien ja yrittäjien vierailut kouluissa, yhteiset tilaisuudet, tapahtumat, projektit, kummiluokkatoiminta.


Työelämään tutustumisjaksoja tulee rakentaa tavoitteisesti siten, että oppilailla on jaksolle mennessään suunniteltu ennakkotehtävä ja hyvät valmiudet havainnoida käytännön työelämää sekä jakson päätyttyä vastuu raportoida jaksosta muille oppilaille aitoon kokemustenvaihtoon perustuen.

Yleissivistävä koulutus ja yrittäjyys. Kuvan lähde

 
Työelämätaidot ja yrittäjyys -aihekokonaisuus (L6) ottaa kantaa muuttuvaan työelämään, teknologian kehitykseen ja talouden globalisoitumiseen. Oppilaiden tulee perusopetuksessa saada yleisiä valmiuksia, jotka edistävät kiinnostusta ja myönteistä asennetta työtä ja työelämää kohtaan.  Oppilaita opetetaan tuntemaan lähialueen elinkeinoelämän erityispiirteitä ja keskeisiä toimialoja. Itsensä työllistämisen taidot ja yrittäjyys sekä riskien arviointi ja hallittu ottaminen tulevat tutuiksi myös erilaisten projektien kautta. 
Projekteissa oppilaat voivat oppia suunnittelemaan työprosesseja, asettamaan hypoteeseja, kokeilemaan vaihtoehtoja ja tekemään johtopäätöksiä. He harjoittelevat työhön tarvittavan ajan arviointia ja muita työn edellytyksiä sekä uusia ratkaisujen löytämistä olosuhteiden muuttuessa. Samalla on tilaisuus oppia ennakoimaan työskentelyn mahdollisia vaikeuksia ja kohtaamaan myös epäonnistumisia ja pettymyksiä. Oppilaita kannustetaan sisukkuuteen työn loppuunsaattamisessa sekä työn ja sen tulosten arvostamiseen. Oppilaita rohkaistaan suhtautumaan uusiin mahdollisuuksiin avoimesti ja toimimaan muutostilanteissa joustavasti ja luovasti. 

Perusasteen opettajalle yritäjyyskasvatukseen on tarjolla tukea runsaasti, esim:
Materiaaleja, julkaisuja: Mistä alkaisin –käsikirja, Yritäjyyskasvatuksen mittaristo, Yrittäjyyskasvatuksen tutkimusseura, Yrittäjyyskasvatuksen uutiset, Scoop.it jne löytyvät Edu.fi -sivustolta


Yksityistä palveluntarjontaa: Yrittävä oppilaitos –sivusto ja koulutukset



 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.