Opetushallituksen julkaisun Yrittäjyyskasvatuksen suuntaviivat (2009) alkulehdillä määritellään yrittäjyyttä ja yrittäjyyskasvatusta:
"Yrittäjyys on yksilön
kykyä muuttaa ideat toiminnaksi. Se sisältää luovuuden, innovaatiokyvyn ja
riskinoton, samoin kuin kyvyn suunnitella ja johtaa toimintaa tavoitteiden
saavuttamiseksi. Nämä ominaisuudet tukevat yksilön jokapäiväistä elämää,
koulutuksessa, työssä, vapaa aikana ja muussa yhteiskunnallisessa toiminnassa.
Näitä ominaisuuksia tarvitaan yritystoiminnassa, mutta ne lisäävät myös
työntekijän tietoisuutta työstään ja auttavat tarttumaan mahdollisuuksiin.
Yrittäjyyskasvatuksella
tarkoitetaan pääasiassa opetushallinnon alalla tehtävää laaja-alaista työtä
yrittäjyyden vahvistamiseksi. Yrittäjyyskasvatusta tekevät ja toimintaa tukevat
myös useat työelämätahot ja järjestöt. Käytännön toimenpiteiden tavoitteena ovat
myönteisten asenteiden lisääminen, yrittäjyyteen liittyvien tietojen ja
taitojen kehittäminen, uuden yrittäjyyden aikaansaaminen, yrittäjien ja
yrityksissä olevan henkilöstön osaamisen kehittäminen sekä yrittäjämäinen
toimintatapa työpaikoilla ja kaikessa muussakin toiminnassa. Yrittäjyyskasvatus
perustuu elinikäiseen oppimiseen ja verkostomaiseen toimintatapaan".
Otan tähän mukaan kuvan tuoreesta Pohjois-Pohjanmaan yrittäjyysstrategiasta ja toimintaohjelmasta vuosille 2016-2020. Se avaa tulevaisuuden yrittäjyys- ja työelämätaitojen osaamistavoitteita, joissa koulutuksen täytyy alla mukana.
![]() |
Tulevaisuuden yrittäjyys- ja työelämätaidot. |
Euroopankomission Yrittäjyys 2020 -toimintasuunnitelmassa ja koulutuksen
uudelleenajattelua koskevassa tiedonannossa korostetaan, että
yrittäjyyskasvatus on sisällytettävä kaikkiin koulutuksen aloihin, myös
epäviralliseen oppimiseen. Yrittäjyyskasvatuksessa on tarkoitus kehittää
kaikkiin elämänalueisiin sovellettavia yleisiä taitoja eikä pelkästään oppia,
miten liiketoimintaa harjoitetaan. Siihen sisältyvät kaikki oppimisen, koulutuksen
ja valmennuksen muodot, joilla edistetään yrittäjähenkeä, yrittäjän taitoja ja
yrittäjyyttä riippumatta siitä, onko toiminnalla kaupallinen tavoite. Jokaisen
oppilaan ja opiskelijan olisi saatava vähintään yksi kokemus yrityksessä
tapahtuvasta työharjoittelusta tai yhteistyöstä
Lähde: Yrittäjyyskasvatus. Kouluttajan
opas. Guide_Entrepreneurship Education_2014_FI-1.pdf.
Teen tämän osion opinnoistani koostamalla muistiota tänne blogiin yrittäjyyskasvatuksesta perus- ja ammatillisessa koulutuksessa sopimuksen mukaan. Jaan tehtävän kolmeen osaan: tämä on johdanto ja kokoan sen lisäksi omat osiot sekä yrittäjyyskasvatuksesta peruskoulutuksessa, lukiossa ja ammatillisessa koulutuksessa.
Sopimus oma-ohjaajan kanssa. |
- myönteistä ja yritteliästä asennetta tulevaisuuteen
- yhdessä tekemistä, kokeilemista, kokemista ja oppimista
- mahdollisuuksien havaitsemista ja rohkeaa toimijuutta
- työelämä- ja tiimityötaitoja ja itsensä johtamista
- yhteistyötä, verkostojen rakentamista ja hyödyntämistä
- uuden liiketoiminnan aikaansaamista ja kestävää yrittäjyyttä
Lähde: Nuoret tekevät tulevaisuuden. Pohjois-Pohjanmaan yrittäjyyskasvatuksen strategia ja toimintaohjelma 2016-2020.
Yrittäjyyskasvatuksen strategiaa on laadittu EU-laajuisesti 2012. Tätä nyt toteutetaan. Strategian tavoitteista ja suuntaviivoista voi lukea sivuilta ja sivuille linkitetystä julkaisusta
Yrittäjyyskasvatuksen strategiaa on laadittu EU-laajuisesti 2012. Tätä nyt toteutetaan. Strategian tavoitteista ja suuntaviivoista voi lukea sivuilta ja sivuille linkitetystä julkaisusta
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.