Kuvan lähde |
Syksyllä 2015 voimaan
tulleessa ammatillisen koulutuksen lainsäädännössä koulutuksen keskeiseksi tavoitteeksi
nostettiin yrittäjyyden edistäminen.
Tällä hetkellä yksi valtioneuvoston yksikärkihankkeista liittyy yrittäjyyden edistämiseen. Nuorten yrittäjyyspajan toimintamalli
otetaan käyttöön koko maassa vuoden 2017 alusta. Osallistujille tarjotaan
yritysneuvontaa, sparrausta, starttirahaa, koulutusta ja mentorointia, jotka
toteutetaan erityisesti nuorille sopivilla toimintamalleilla. Palvelujen tuottajat keskittyvät yksilölliseen ohjaukseen,
valmennukseen, osaamisen arviointiin ja työnetsintään.
Yrittäjyyskasvatusta nykymuodossaan pidetään
innovaatiopedagogiikan työkaluna. Ammatillisen koulutuksen yrittäjyyskasvatus
on opetuksen perusteiden tasolla jakaantunut omaehtoiseen, sisäiseen ja
ulkoiseen yrittäjyyteen. Sisäisessä yrittäjyydessä opiskelija kerryttää
yrittäjämäisiä taitoja, joita tarvitaan jokaisessa ammatissa ja asemassa.
Opiskelijoita tulee kannustaa myös ulkoiseen yrittäjyyteen, joka on
konkreettista yrittäjyyttä niillä riskeillä, mitä yrittäjyyteen kuuluu.
OPH:n AmmattiPeda –sivusto samoin
korostaa yrittäjyyskasvatuksen merkitystä innovaatiotoiminnassa. Toteutuakseen se tarkoittaa systemaattista
yhteistyötä koulutuksenjärjestäjien ja elinkeinoelämän kanssa pysyvinä
kumppanuuksina, jonka piirteinä tulee olla:
Jatkuvuus ja systemaattisuus
Kumppanuus
Erilaiset verkostot
Vastavuoroisuus
Räätälöinti ja yksilöllisyys
Rajojen madaltuminen
Innovointi ja yhdessä kehittäminen
Yhteistyön tavoitteena myös on,
että yhä suurempi osa koulutuksesta ja sen toimintatavoista toteutuu
alakohtaisilla ja alueellisilla työpaikoilla.
AmmattiPeda –sivusto teemoittaa yrittäjyyden
tavoiteoppimisympäristöjä vuodelle 2020
saakka.
Ammatillisen asteen
tutkinnoissa pakollisina aineita ovat monista erilaistavista toteutuksista
huolimatta:
- Yrityksessä toimiminen 15 osp
- Yritystoiminnan suunnittelu 15 osp
Yrittäjyyskasvatuksen työkaluja
ja foorumeita on ammatilliseen koulutukseen kytkettynä runsaasti:
Harjoitusyritykset ja
kansallinen FINPEC –verkosto ts. oikeiden ns. partneriyritysten toiminnan kehittäminen ja simulointi erilaisissa
oppimisympäristössä ja tiimeissä toimien on EU -komission suosittelemaa toimintaa.
Harjoitusyritys toimii kuten oikea yritys, ainoastaan todellinen raha ja tavara
eivät liiku. Harjoitusyrityksillä on partneriyrityksiä, joihin käydään
tutustumassa ja joilta saadaan informaatiota yrityksen suunnitteluun ja
toimintaan. Partnerityritykset tuovat harjoitusyritystoimintaan käytännön
työelämän ulottuvuuden.
NY – malli : Vuosi yrittäjänä on suunnattu
peruskoulun 9 -luokkalaisille sekä lukion ja ammatillisen toisen asteen
opiskelijoille. Opinto-ohjelmassa perustetaan lukuvuoden ajaksi oikealla
rahalla toimiva NY -miniyritys. Oppilaat käyvät lukuvuoden aikana läpi
yrityksen kaikki vaiheet perustamisesta yrityksen lopettamiseen. NY-yritys
tarjoaa nuorille oppimisympäristön, jossa he voivat kokeilla opittujen taitojen
hyödyntämistä käytännössä. Opittavat taidot syntyvät tekemällä oppimisen
kautta. Vuosi yrittäjänä -ohjelman tavoitteena on työelämätaitojen ja
yrittäjämäisen asenteen ja toimintatavan oppiminen jo opiskeluaikana.
TOY -työssäoppiminen yrittäjänä –malli > TOY-
mallissa ammatilliseen oppimiseen kuuluvat työssäoppimisjaksot suoritetaan
yrittäjänä useimmiten oppilaitoksen yhteydessä toimivassa osuuskunnassa omaa
yrittäjyyttä, palveluita ja tuotteita toteuttaen ja kehittäen. Työtehtävät
eivät ole valmiiksi annettuja vaan opiskelijat hankkivat itse asiakkaat, joille
tekevät toimeksiantoja, ja ovat vastuussa työstään suoraan asiakkaalle.
Opiskelija saa palkkaa TOY-työstään osuuskunnassa. TOY-toimintamalli on
kehitetty ja pilotoitu Ikaalisten käsi- ja taideteollisuusoppilaitoksessa ja
sitä on edelleen kehitetty ja käytetty varioiden useassa eri oppilaitoksessa.
HOPE – yrittäjyyskasvatushanke liittyy tiimiyrittäjyyteen.
Suomen Yrittäjät auttaa
ammatillisen koulutuksen yrittäjyyskasvatuksessa: Yrittäjyysopetuksen parhaat
mallit ja muuta tietoa.
Miljoona euroayrittäjyyden edistämiseen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.