torstai 15. joulukuuta 2016

TOIMINTAYMPÄRISTÖ-OSAAMISTA: YRITTÄJYYSKASVATUSTA AMMATILLISESSA KOULUTUKSESSA

Kuvan lähde

Syksyllä 2015 voimaan tulleessa ammatillisen koulutuksen lainsäädännössä koulutuksen keskeiseksi tavoitteeksi nostettiin yrittäjyyden edistäminen.
Tällä hetkellä yksi valtioneuvoston yksikärkihankkeista liittyy yrittäjyyden edistämiseen. Nuorten yrittäjyyspajan toimintamalli otetaan käyttöön koko maassa vuoden 2017 alusta. Osallistujille tarjotaan yritysneuvontaa, sparrausta, starttirahaa, koulutusta ja mentorointia, jotka toteutetaan erityisesti nuorille sopivilla toimintamalleilla. Palvelujen tuottajat keskittyvät yksilölliseen ohjaukseen, valmennukseen, osaamisen arviointiin ja työnetsintään. 

Yrittäjyyskasvatusta nykymuodossaan pidetään innovaatiopedagogiikan työkaluna. Ammatillisen koulutuksen yrittäjyyskasvatus on opetuksen perusteiden tasolla jakaantunut omaehtoiseen, sisäiseen ja ulkoiseen yrittäjyyteen. Sisäisessä yrittäjyydessä opiskelija kerryttää yrittäjämäisiä taitoja, joita tarvitaan jokaisessa ammatissa ja asemassa. Opiskelijoita tulee kannustaa myös ulkoiseen yrittäjyyteen, joka on konkreettista yrittäjyyttä niillä riskeillä, mitä yrittäjyyteen kuuluu.  

OPH:n AmmattiPeda –sivusto samoin korostaa yrittäjyyskasvatuksen merkitystä innovaatiotoiminnassa.  Toteutuakseen se tarkoittaa systemaattista yhteistyötä koulutuksenjärjestäjien ja elinkeinoelämän kanssa pysyvinä kumppanuuksina, jonka piirteinä tulee olla:



Jatkuvuus ja systemaattisuus
Kumppanuus
Erilaiset verkostot
Vastavuoroisuus
Räätälöinti ja yksilöllisyys
Rajojen madaltuminen
Innovointi ja yhdessä kehittäminen


Yhteistyön tavoitteena myös on, että yhä suurempi osa koulutuksesta ja sen toimintatavoista toteutuu alakohtaisilla ja alueellisilla työpaikoilla.  AmmattiPeda –sivusto teemoittaa yrittäjyyden tavoiteoppimisympäristöjä  vuodelle 2020 saakka. 

Ammatillisen asteen tutkinnoissa pakollisina aineita ovat monista erilaistavista toteutuksista huolimatta:
  • Yrityksessä toimiminen 15 osp
  • Yritystoiminnan suunnittelu 15 osp
Yrittäjyyskasvatuksen työkaluja ja foorumeita on ammatilliseen koulutukseen kytkettynä runsaasti:

Harjoitusyritykset ja kansallinen FINPEC –verkosto ts. oikeiden ns. partneriyritysten toiminnan kehittäminen ja simulointi erilaisissa oppimisympäristössä ja tiimeissä toimien on EU -komission suosittelemaa toimintaa. Harjoitusyritys toimii kuten oikea yritys, ainoastaan todellinen raha ja tavara eivät liiku. Harjoitusyrityksillä on partneriyrityksiä, joihin käydään tutustumassa ja joilta saadaan informaatiota yrityksen suunnitteluun ja toimintaan. Partnerityritykset tuovat harjoitusyritystoimintaan käytännön työelämän ulottuvuuden.

NY – malli : Vuosi yrittäjänä on suunnattu peruskoulun 9 -luokkalaisille sekä lukion ja ammatillisen toisen asteen opiskelijoille. Opinto-ohjelmassa perustetaan lukuvuoden ajaksi oikealla rahalla toimiva NY -miniyritys. Oppilaat käyvät lukuvuoden aikana läpi yrityksen kaikki vaiheet perustamisesta yrityksen lopettamiseen. NY-yritys tarjoaa nuorille oppimisympäristön, jossa he voivat kokeilla opittujen taitojen hyödyntämistä käytännössä. Opittavat taidot syntyvät tekemällä oppimisen kautta. Vuosi yrittäjänä -ohjelman tavoitteena on työelämätaitojen ja yrittäjämäisen asenteen ja toimintatavan oppiminen jo opiskeluaikana. 
 
TOY -työssäoppiminen yrittäjänä –malli > TOY- mallissa ammatilliseen oppimiseen kuuluvat työssäoppimisjaksot suoritetaan yrittäjänä useimmiten oppilaitoksen yhteydessä toimivassa osuuskunnassa omaa yrittäjyyttä, palveluita ja tuotteita toteuttaen ja kehittäen. Työtehtävät eivät ole valmiiksi annettuja vaan opiskelijat hankkivat itse asiakkaat, joille tekevät toimeksiantoja, ja ovat vastuussa työstään suoraan asiakkaalle. Opiskelija saa palkkaa TOY-työstään osuuskunnassa. TOY-toimintamalli on kehitetty ja pilotoitu Ikaalisten käsi- ja taideteollisuusoppilaitoksessa ja sitä on edelleen kehitetty ja käytetty varioiden useassa eri oppilaitoksessa.

 
YES –verkosto auttaa opettajaa. 
HOPE – yrittäjyyskasvatushanke liittyy tiimiyrittäjyyteen. 

Suomen Yrittäjät auttaa ammatillisen koulutuksen yrittäjyyskasvatuksessa: Yrittäjyysopetuksen parhaat mallit ja muuta tietoa.
Miljoona euroayrittäjyyden edistämiseen


 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.