Voisin väittää olevani
uraohjausorientoitunut substanssiopettaja, opettajatuutori ja opintojen ohjaaja,
vielä uraohjaajakin, ammattikorkeakoulussa. Kokemustaustaa on noin viidentoista
vuoden ajalta. Aikajana kustakin lyhenee mitä lähemmäksi tämän työn
kirjoitushetkeä tullaan. Ura-ohjaajana olen toiminut puolentoista vuoden ajan
osa-päiväisesti, substanssiopettajana 15 vuotta. Väitän myös, että mielelläni
tarkastelen opintoja ja työllistymistä tulevaisuussuuntaisesti,
uraohjausluontoisesti.
Viimeiset ajat olen
sukeltanut ura-ohjauksen maailmaan ikäänkuin uuteen ja tuntemattomaan. Miten se
on mahdollista? Onko tässä kyseessä suppea näkemys, oma lokeroituminen vaiko
pienten piirien omat leikit. Uraohjaustietoa ja materiaaliahan on valtavasti.
Pääsen Osaaminen -hankkeen toimijana ja ura-ohjaajana tutustumaan uraohjauksen
maailmaan singahdellen sinnetänne tavoitteena synnyttää sisältö hankkeen Uraverstaille
noin kuukauden aikana keväällä 2015. Huomaan,
että yliopistoissa asiat näyttävät olevan hyvin, on päätoimisia organisaatioita
tehtävänään opintojen aikainen ja työllistymiseen tähtäävä ohjaus ja
opintojaksotarjonta. On palveluntarjontaa ammattiliitoilta ja työnhakuun erikoistuneilta toimijoilta. Löydän hakusanoilla useita
ammattikorkeakoulujen uraohjausta koskevia selvityksiä. Niitä yhdistää teema
"uraohjaus on opiskelijoille melko tuntematon käsite".
Ohjaajuus, kuten myös
opettajuus, on murroksessa. Tavoitteena on läpäisevä ohjaus, useiden
toimijoiden koordinoima ja toteuttama ohjaus, verkko- ja vertaisohjaus, kaikkien osalistuminen. Olemme
Osaaminen -ratkaisee -hankkeessa luoneet Uraverstas -konseptin, kokeilleet sen
toimivuutta pari kierrosta. Monipuolistuvat työurat,
moniammatillisuus ja
joustavat opintopolut - ohjausta tarvitaan tulevaisuudessa paljon.
Opintojen ohjausta tai uraohjausta, ne kietoutuvat ilmiöpohjaisiin
moduuleihin joka
tapauksessa tiiviisti, sanoo rehtori. Työllistyminen tulee olemaan yksi
amk:n tulosmittareista - tämän tuloksen
saavutettavuus tarvitsee käytännönläheistä, läpäisevää ohjausta sen
monissa
muodoissaan.
Mitä työstä jää jäljelle, kun hanke päättyy, miten
saada Uraohjaus jokaisen opiskelijan tietoisuuteen? Miten auttaa opintojen
ohjaajia tämän työ-osuuden aktivoinnissa ja kehittämisessä? Millainen
käytettävyys ja saavutettavuus on mahdollista ura-ohjausmateriaalin suhteen
opintojen aikana ja sen jälkeen? Näitä nyt mietin. Tietoa jo onkin, mutta kenelle se on tarkoitettu? Olisiko parantamisen varaa.
![]() |
Kuvakaappausgalleria. Lähde: www.hamk.fi |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.