maanantai 17. lokakuuta 2016

OHJAUS- JA URAOHJAUSOSAAMISEN HIGH WAY

Työstän  20 op:n kokonaisuutta yhtä aikaa joka päästä. Tehtävää on, vaikka asia on tuttu. On ohjetta siellä ja ohjetta täällä. Olen tehnyt toimivan aikataulun, katson sitä tämän tästä.

Tutustun teorioihin ja sovellan käytäntöön, sovellan ja peilaan teorioihin. Osaan raportoida, vaan tulee liukuhihnaltakin jo. Ohjausvideot, hauska ja nautinnollinen tapahtuma. Onneksi huumori riittää. Katselut vielä edessä, litterointi tehdään ihan vaan mekaanisesti. Ohjausteorioiden  kokeilu avaa taiteilua ohjauksen ja terapioiden välimaastossa ja huomaan: on erityisen tarkkaa pysytellä omassa roolissaan.  Teen suunnitelmia ryhmäohjaustilanteisiin ja teen vaan  samalla työtäni: ohjauksia, uraverstaita. Sisällöt linkittyvät ja olen siitä mielissäni. Missä välissä ehtisi lukea mielenkiintoisia materiaaleja, antaisi eväitä moneen tilanteeseen. Haluaisi oikein pysähtyä ja ymmärrän nyt niitä, joiden tavoitteena on opiskella rauhassa opintovapaalla. Itse en hoksannut. Aikataulutus on aika kova ja huomaan, että 60 op on kova urakka. Saan tehtäviä palautettua. Olen motivoitunut. Teen työtä kahdessa tiimissä ja verkkokokoukset eivät koskaan mene putkeen. Ehkä jo keväällä kaikkien äänet kuuluvat, materiaalit löytyvät. Saamme kuitenkin aina päätökset aikaan ja sehän on tavoite.  Työstän eri välineillä ja palautan tehtäviä eri kanaviin:
  • teen ohjauksistani ohjausvideoita
  • työstän ohjausvideoiden litterointeja ja analyysejä
  • pyydän ohjattaviltani arviointeja ja kollegoiltani palautteita
  • testaan ohjausteorioita käytännössä ja raportoin niistä
  • teen oman teoriani materiaalia tiimissäni
  • suunnittelen ryhmäohjausta
  • lueskelen monikulttuurisen ohjauksen kompetensseista
Ja samalla valmistaudun seuraavaan moduuliin verkostoitumisvaateisiin, sovin tapaamisia kouluihin ja hyödynnän oman ohjaajani ahot-ehdotuksia.  Näin vapaajakson alkajaisiksi. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.