OLEN ALUSSA
Osaamiseni ja mitä vielä tarvitaan?
Analyysi oman opinto-ohjaajuuden kehittämisen lähtökohdista ei noin vain lähde liikkeelle. Ennenkuin aloitan mitään, kaivan arkistoistani ohjaajuuttani tukevan Tabermannin ja KOsken kirjoitelman. Kukaan ei ohjaa yksin. Vaikka osaisin mitä, se ei ole riittävästi.

Onneksi on hieman taustaa. Olen opoillut Hamk muotoilun koulutuksessa muutaman vuoden pikkubudjetilla. Se on tulipalojen sammuttamista, hätä-apua selvityksissä ja puuttuvissa pisteissä, opiskelijan orientaation helpottamista ja sisäänajoa opiskeluun päivän viikossa vauhdilla. Tämän kevään olen saanut laajentaa näkökulmaa Uraohjaajana. Se on tuottanut loikan opinnoista uralle ja mitä kaikkea siinä tarvitaankaan. Suurin työsarka onkin ollut opiskelijoiden osaamisen tunnistamisessa, osaamisen tiivistämisessä ja osaamisesta kertomisessa ja kirjoittamisessa. Opiskelijajoukko on laajentunut muotoilun sisäpiiristä moniammatilliseksi vaihtelevaiksi ryhmiksi. Mukaan on tullut myös erityisen tuen tarve ja siihen vastaaminen ohjauksen keinoin. Mikä loikka koulutusstrategian toteuttamisesta todelliseen työelämäorientaatioon!
Ammatillinen taustani ja työelämäkokemus auttavat edellämainituissa. Olen tullut kouluun aikoinani tuomaan omalta osaltani työelämälähtöisyyttä 15 vuotta sitten. Moni asia on muuttunut, mutta yksi pysyy: ajantaisen työelämäosaaminen on aina muodissa. Siitä ei voi tinkiä. Kiinteä yhteys työhön, sen muutoksiin ja ammatilliset verkostot ovat olennaisia. Nyt olen pystynyt laajentamaan näkökulmaa - niin koen.
Ammatillisen työni ja opintojen ohjauksen lisäksi olen taustoittanut ohjausosaamistani opiskelemalla: viime syksyn Orientaation ohjaukseen 5 op ja Elinikäinen ohjaus 5 op toivat näkökulmaa oman työn perussisältöön, tarpeeseen, eettisyyteen, tavoitteisiin ja toimintatapoihin. Ohjauksen käsitteet ovat tulleet tutuiksi ja selvemmiksi.
Olen etsinyt ohjaussuunnitelmia ja kaivannut suunnitelmallisuutta omaan työhöni ja työympäristööni. Meillä on paljon ohjausta. Ohjauksen arvioinnin kriteerit ovat tiedossa. Yhteiskunnan muutokset ja niiden vaikutukset ohjaustarpeeseen ja tapoihin ovat läsnä enemmän kuin ennen. Koulutus- ja tutkimus 2016 -kehittämissuunnitelma antoi kuvaa siitä, mihin olemme menossa
Ohjauksen pelikenttään tutustuminen ja sen hahmottaminen auttaa minua oppimismatkallani. Tunnen kartan, mutta en maastoa joka kolkasta. Käytännön työ, jota teen opiskelijoiden kanssa auttaa minua myös. Osaan peilata tilanteita teoriaan. En pidä sitä kovin tärkeänä käytännön työssä, mutta opiskeluunhan se kuuluu. Elinikäiseen ohjaukseen kuului elämän nivelvaiheisiin perehtymistä. Millaisia ohjauspalveluita suomalaisessa koulutusjärjestelmässä tarjotaan? Siinä varmasti selvitettävää.
Mistä ohjauksessa on kysymys? Tämmöisen kartan olen piirtänyt. Käsitekartta kuvaa omaa näkemystäni ohjauksesta ja sen toimijoista. Näkemys muodostui orientaatio ohjaukseen opintojen aikana lähdekirjallisuuden avulla. Toimintakyky: opiskelijan ja minun - siinä tavoitetta.
Osaamiseni ja mitä vielä tarvitaan?
Analyysi oman opinto-ohjaajuuden kehittämisen lähtökohdista ei noin vain lähde liikkeelle. Ennenkuin aloitan mitään, kaivan arkistoistani ohjaajuuttani tukevan Tabermannin ja KOsken kirjoitelman. Kukaan ei ohjaa yksin. Vaikka osaisin mitä, se ei ole riittävästi.

Onneksi on hieman taustaa. Olen opoillut Hamk muotoilun koulutuksessa muutaman vuoden pikkubudjetilla. Se on tulipalojen sammuttamista, hätä-apua selvityksissä ja puuttuvissa pisteissä, opiskelijan orientaation helpottamista ja sisäänajoa opiskeluun päivän viikossa vauhdilla. Tämän kevään olen saanut laajentaa näkökulmaa Uraohjaajana. Se on tuottanut loikan opinnoista uralle ja mitä kaikkea siinä tarvitaankaan. Suurin työsarka onkin ollut opiskelijoiden osaamisen tunnistamisessa, osaamisen tiivistämisessä ja osaamisesta kertomisessa ja kirjoittamisessa. Opiskelijajoukko on laajentunut muotoilun sisäpiiristä moniammatilliseksi vaihtelevaiksi ryhmiksi. Mukaan on tullut myös erityisen tuen tarve ja siihen vastaaminen ohjauksen keinoin. Mikä loikka koulutusstrategian toteuttamisesta todelliseen työelämäorientaatioon!
Ammatillisen työni ja opintojen ohjauksen lisäksi olen taustoittanut ohjausosaamistani opiskelemalla: viime syksyn Orientaation ohjaukseen 5 op ja Elinikäinen ohjaus 5 op toivat näkökulmaa oman työn perussisältöön, tarpeeseen, eettisyyteen, tavoitteisiin ja toimintatapoihin. Ohjauksen käsitteet ovat tulleet tutuiksi ja selvemmiksi.
Olen etsinyt ohjaussuunnitelmia ja kaivannut suunnitelmallisuutta omaan työhöni ja työympäristööni. Meillä on paljon ohjausta. Ohjauksen arvioinnin kriteerit ovat tiedossa. Yhteiskunnan muutokset ja niiden vaikutukset ohjaustarpeeseen ja tapoihin ovat läsnä enemmän kuin ennen. Koulutus- ja tutkimus 2016 -kehittämissuunnitelma antoi kuvaa siitä, mihin olemme menossa
![]() |
Ohjauksen pelikenttä: ohjauksen ulottuvuudet ja toimijat Annalan, Kunnarin ja Partion mukaan. |
Ohjauksen pelikenttään tutustuminen ja sen hahmottaminen auttaa minua oppimismatkallani. Tunnen kartan, mutta en maastoa joka kolkasta. Käytännön työ, jota teen opiskelijoiden kanssa auttaa minua myös. Osaan peilata tilanteita teoriaan. En pidä sitä kovin tärkeänä käytännön työssä, mutta opiskeluunhan se kuuluu. Elinikäiseen ohjaukseen kuului elämän nivelvaiheisiin perehtymistä. Millaisia ohjauspalveluita suomalaisessa koulutusjärjestelmässä tarjotaan? Siinä varmasti selvitettävää.
Kerros kerrokselta asiat saavat muotonsa. Tieto löytää toisen . |
![]() |
Ohjauksen pelikenttä ja tavoitteet. Ihan oma näkemys syksyllä 2015. |
Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoista